+31318415127 info@zwemnetwerk.nl

De klant is koning. Maar hoe realiseer je dit voor jouw gasten? Het antwoord is simpel: middels goed gastheerschap. Gastheerschap is het oprecht aandacht geven aan je gasten zodat zij zich veilig en welkom voelen. In dit artikel gaan we dieper in op gastheerschap en de belangrijkste elementen.   

Communicatief vaardig

Een goede gastheer is communicatief vaardig. Dit betekent dat hij/zij weet hoe je een gast aanspreekt. Empathie is hierbij van essentieel belang, je moet je kunnen inleven in de gast en hoe deze een bepaalde situatie beleefd. Het is daarbij ook handig als je in staat bent om de klant in zijn eigen taal te woord te staan, al is dit lang niet altijd mogelijk.

Flexibel

Je werkt als gastheer met mensen in verschillende situaties. Dit betekent dat je altijd geconfronteerd kan worden met onverwachte gebeurtenissen. Als goede gastheer/gastvrouw ben je in staat om hier op een gepaste wijze mee om te gaan en je flexibel op te stellen.

Initiatief

Een essentieel onderdeel van gastheerschap is het tonen van initiatief. Wacht niet af, maar speel in op (verwachte) situaties, zodat je problemen voor bent. Denk bijvoorbeeld aan grote drukte. Wanneer je ziet dat jouw collega het erg druk heeft of gaat krijgen, spring dan bij waar mogelijk om ervoor te zorgen dat jouw gasten en collega zo min mogelijk last hebben van de drukte. Een actieve en flexibele houding is ook hier van belang.

Dienstbaar/behulpzaam

Als gastheer sta je altijd klaar voor de wensen van je gast. Dit betekent dat jij een belangrijke rol speelt in het tevreden houden van je gasten. Een dienstbare gastheer doet moeite voor zijn gasten en is ook bereid om te investeren in het boven water krijgen van deze wensen. Stel vragen en luister om boven tafel te krijgen wat je voor ze kan betekenen. 

Vakkundig

Een vakkundige gastheer heeft kennis van zaken en kan daarom zijn gasten alles vertellen over de aangeboden diensten. Op het moment dat de klant een vraag stelt waar je geen antwoord op hebt, dan ben je ook in staat dit eerlijk aan te geven en hier later op terug te komen. Let op! Vertel een klant nooit informatie die niet klopt, dan kan je beter aangeven dat je het niet weet.

Representatief

Je bent als gastheer het aanspreekpunt van het bedrijf en daarmee representatief voor je werkgever. Dit betekent dat niet alleen je gedrag, maar ook je uiterlijk hier een belangrijke rol in speelt. Gedrag en uiterlijk moeten representatief zijn en passen bij het bedrijf. 

Stressbestendig

Ook tijdens momenten van veel druk en stress moet een gastheer de rust bewaren richting de klant. De klant blijft koning en mag zo min mogelijk maken van jouw stress.

Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een gastheer en elke gastheer is weer anders. Hoe word jij het liefste ontvangen door een gastheer?