Zorgplicht, van vinkjes naar bewustwording
Zorgplicht en nieuwe regelgeving gaan hand in hand. Afgelopen jaar hebben we het in de hele zwembranche gemerkt: voldoen aan wet- en regelgeving is een bloedserieuze zaak. Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Daarmee zijn regels uit de oude WHVBZ (Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden) vervangen door het Besluit Activiteiten Leefomgeving (Bal). Dat betekent nogal wat.

Want hoe kies je wijs en wat is verplicht? Mensen vragen mij vaak: als ik toch voldoe aan de keurmerken en mijn licenties op orde heb, dan voldoe ik toch automatisch aan de Bal15?
Mijn antwoord: Nee! Je kunt de mooiste verzameling keurmerken en licenties bij je receptie hebben hangen, maar dat is absoluut geen vrijwaring van verantwoordelijkheid. Voor jou niet én voor je medewerkers niet. Jullie wettelijke zorgplicht blijft.
Dat vraagt om structureel beleid en toerusting van alle medewerkers. Want wie nu geen beleid voert op veiligheid, kwaliteit en hygiëne, loopt niet alleen risico’s, maar mist ook kansen om structureel kwaliteit van zwembad en team te verbeteren.
Van papier naar praktijk: met aandacht van en voor mensen
In de praktijk zie ik veel organisaties worstelen met de vraag: hoe krijg ik mijn team mee? Maar daar ligt volgens mij juist het antwoord: in je eigen team. Je team van nieuwe en bestaande medewerkers dat continu goed geïnformeerd is en volledig focus heeft op kwaliteitsverbetering. Want pas als iedereen begrijpt waarom je samen iets doet of laat wordt het beste resultaat behaald.
Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Doordat ieder begrijpt waarom je samen doet en laat, wat je doet en laat.
Bij Zwembad De Vrije Slag begeleiden wij sinds enkele jaren het traject rond licentie, RI&E, onboarding en kwaliteitsverbetering. Niet alleen het plan telt – het gaat juist om wat je samen doet en over welke kennis, ervaring en certificering je beschikt. Inclusief kennis van het plan en de gedachte erachter. Wij leggen niets op, wij bedenken samen met de wet- en regelgeving en bezoekers in het achterhoofd wat de beste en de veiligste manier van werken is.
Dus:
- Jaarlijks doorlopen we – met het hele team! – het onboarding-/werkproces.
- Veiligheid en toezicht koppelen we aan praktijkmomenten, zoals opleidingsdagen.
- Op de werkvloer toetsen we samen: klopt ons plan met wat we doen?
Een voorbeeld? Reddingsmiddelen. Die hangen in veel zwembaden aan de muur. Maar zijn ze startklaar? Zijn ze persoonlijk gecheckt, ligt de verantwoordelijkheid daar waar die hoort? Beleid werkt alleen als het gedragen wordt. Door mensen. Van vinkjes naar bewustwording.
Mijn rol: expertise én praktijkervaring
Bij begeleiding van organisaties naar licenties gaat het zelden alleen om voldoen aan een norm. Deze trajecten raken aan organisatiecultuur en aan professioneel gedrag.
Daarom stel ik altijd de volgende vragen:
- Moet dit? Of willen we dit?
- Wat zegt je plan écht over je intenties?
- Heb je mensen meegenomen in de reden achter je regels?
Want hoe meer je opschrijft, hoe meer je verplicht bent te bewijzen dat je eraan voldoet. Daarmee komt de focus op bewust beleid en slimme keuzes.
Als adviseur kijk ik niet alleen naar papieren plannen, maar juist naar hoe beleid werkt in de praktijk. Ik geloof dat regelgeving een kans is om je zwembad beter, veiliger en toekomstbestendiger te maken. Dat zijn we verplicht. Aan elkaar, als collega’s en als werkgevers. Aan de maatschappij en aan elke bezoeker die we dagelijks verwelkomen in ons zwembad. Dat is de zorgplicht die bij ons ligt en dat is de zorgplicht waarover ik het elke dag wil hebben.
Neem contact met ons op
ZwemNetwerk organiseert, adviseert, traint, ontwikkelt, ondersteunt en detacheert. Zo brengen we zwembadkwaliteit, zwemveiligheid, zwemonderwijs, zwembadpersoneel én jouw zwembad samen op een hoger niveau van kwaliteit en veiligheid.
Deel deze pagina