+31318415127 info@zwemnetwerk.nl

Vrijwel iedereen in Nederland heeft zwemles gehad. Hier worden de basisvaardigheden van het zwemmen geleerd. Met de basisvaardigheden van het zwemmen op zak, ben je voorbereid op de toekomst in en om het water. Maar hoe zorgen we dat we voorbereid blijven? Hoe ziet de huidige vorm van zwemlessen eruit? Beschermt deze vorm de zwemmer in de toekomst? 
 

Jong geleerd is oud gedaan 

Iedereen kent het gezegde ‘jong geleerd is oud gedaan’ wel. Zo is dat met zwemmen ook. Wanneer je op jonge leeftijd leert zwemmen, heb je daar op latere leeftijd profijt van. Daarbij is het belangrijk om regelmatig te zwemmen, om zwemveilig te blijven. Helaas komt het steeds vaker voor dat kinderen, na het behalen van hun B-diploma, van zwemles afgaan en nauwelijks nog vrij zwemmen. Dit komt mede doordat ouders steeds drukker zijn met werk, sport en andere (sociale) bezigheden waardoor er minder tijd over is om spontaan naar een zwembad te gaan.  
 

Plezier in zwemmen 

Wij van ZwemNetwerk zien dat plezier in zwemmen bijdraagt aan de zwemveiligheid van kinderen en volwassenen. Om te kunnen blijven omgaan met alle veranderingen die de toekomst gaat brengen, is plezierbeleving prioriteit nummer één. Er wordt al tachtig jaar dezelfde methode aangehouden met zwemlessen: de instructies van de zweminstructeur opvolgen. Dit systeem is verouderd en kan het plezier in zwemles verminderen. Verwacht wordt dat als kinderen zelf meer sturing krijgen in het leren, zij meer plezier krijgen in zwemmen en het langer volhouden.  
 

Om de ideeën ook een wetenschappelijke basis te geven, startte promovendus Carola Minkels een promotieonderzoek vanuit het InnoSportLab De Tongelreep. Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een vernieuwde zwemlesmethode die goed aansluit bij de belevingswereld van het kind, waarbij zwemplezier centraal staat. Met de overtuiging dat plezier de kwaliteit van de zwemles niet in de weg hoeft te staan. Los van het spelelement kijkt zij onder andere naar een didactiek waarbinnen het kind zelf meer invloed heeft op het leerproces. 

  

Voorbereid blijven 

Om de basiselementen van het zwemmen te blijven beheersen, bieden steeds meer scholen zogenoemde opfriscursussen aan. Hier worden op een speelse manier de basisvaardigheden van zwemmen geoefend en/of herhaald. Vaak voor aanvang van vakanties worden dit soort cursussen aangeboden zodat kinderen weer even bijgespijkerd worden voordat ze een zwembad in plonsen. Deze cursussen kunnen bijdrage aan de zwemvaardigheid en veiligheid van onze kinderen. Daarnaast worden kinderen weer enthousiast gemaakt voor het zwemmen. En blijven we op de toekomst voorbereid.  

 

Hoe vind jij dat zwemlessen in de toekomst vormgegeven moeten worden?