+31318415127 info@zwemnetwerk.nl

 Vorige week las je het artikel over welke protocollen er allemaal rondom het zwembad zijn. Deze week gaan we verder in op het zwemlesplan. Wat een zwemlesplan precies inhoudt en hoe je ermee werkt je, dat lees je in dit artikel.

Waarom?

Niet alle zwembaden en zwemscholen zien het nut in van een zwemlesplan. Dit komt, omdat zij het vaak zien als protocol en niet als een levend document. Een zwemlesplan zorgt voor een stip op de horizon, want het is een ruim opgeschreven document, waardoor ouders en/of verzorgers voor jouw bad kiezen, wanneer het kind begint, totdat het zijn/haar zwem ABC heeft gehaald.

Wat is het precies?

Met het zwemlesplan wil je ernaar streven dat de zweminstructeurs op één lijn komen te zitten en naar dezelfde stip op de horizon werkt. Daarnaast weten ze hoe ze wat kunnen communiceren over bepaalde groepen en slagen. Hierin weet je ook wat de begin- en eindtermen zijn van een niveau. Daarnaast ook wat een leerling moet kunnen voor het eindniveau van het diploma. Ook stel je vast hoe om te gaan met een Leerlingvolgsysteem (LVS), wanneer zet je er iets in en wie doet wat. Ook kan je er zien hoe het proef- en afzwemmen is, denk aan tijden, eisen en etc. Dit geldt ook voor kijklessen, mee zwemlessen, vakanties, tenzij je deze informatie op nieuwsbrieven actueel meegeeft. 

Communicatie

Het is een optie om een zwemlesplan in beknopte versie in de wachtruimte te legen tijdens het wachten onder de zwemles. Op deze manier krijgen de ouders en/of verzorgers de mogelijkheid om kennis te maken met het zwemlesplan. Communicatie kan plaatsvinden via een LVS als je die gebruikt, fysiek en vooral tijdens de kijklessen.

Daarnaast als je geen ouders tijdens de zwemlessen binnen (wil) hebben kan het ook door middel van een terugbel verzoek. Communicatie is erg belangrijk van het begin tot het einde van een diplomatraject. Niet alleen communiceren wanneer het niet goed gaat, maar ook communiceren over de vorderingen. Wanneer je de ouders en/of verzorgers betrekt bij de lessen kan je als instructeur aan de ouder laten zien waar de leerling hulp nodig heeft en de ouder en/of verzorger kan helpen.

Niveau

De niveaus neem je op in het zwemlesplan en hierin beschrijf je ook of dat je een leerling individueel doorgeschoven wordt of met de hele groep. Wat houdt welk niveau in? Hoeveel niveaus zijn per traject van één diploma? Het begin en eind van elke niveau wordt hierin beschreven.

Certificeerbare Eenheid 3

Welke kwaliteiten en kwantiteiten stel jij aan je instructeur? Welke eisen, hygiëne, keuringen en bevoegdheden heb je nodig. Om de kwaliteiten van het zwemlesplan te waarborgen zijn er wel echte vakmensen nodig. Bij deze Certificeerbare Eenheid horen ook de cursussen: Omgaan met oplopende agressie, EHBO/BHV en Gastheerschap. Hiermee hopen wij je handvaten te hebben gegeven over het zwemlesplan. Heeft dit artikel vragen bij jou opgeroepen of ben je geïnteresseerd? Neem dan contact op met info@zwemnetwerk.nl.