Het is de afgelopen periode veel in het nieuws geweest; de kwaliteit van het zwemonderwijs in Nederland, de lange wachtlijsten, het aantal verdrinkingen. De zwembadbranche heeft een groot tekort aan (kwalitatief goede) zwemonderwijzers. Dit vraagt om mensen met niet alleen vakinhoudelijke kennis, maar ook de juiste didactische vaardigheden. Maar wat heb je precies nodig om als zwemonderwijzer aan de gang te gaan?

Wat kan je verwachten?

Als Lesgever Zwem ABC verzorg je zwemlessen aan kinderen en/of volwassenen met als doel het (beter) leren zwemmen. Kern binnen het Zwem ABC is het zorgen voor veiligheid en voorkomen van risicovolle situaties. De opleiding is een combinatie van theoretische kennis en achtergronden met heel veel aandacht voor toepassing in de praktijk. Dit betekent dat je niet alleen in de boeken zit, maar ook veel in het zwembad aan de slag gaat met het toepassen van opgedane kennis en het ontwikkelen van jouw vaardigheden als instructeur. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is het stagelopen bij een zwembad of zwemschool om jouw vaardigheden als zweminstructeur verder onder de knie te krijgen

Wat moet je kennen en kunnen?

Binnen de opleiding wordt er gewerkt aan een aantal beroepscompetenties: het verzorgen van zwemlessen, het ontwikkelen en evalueren van een lessenreeks en het verlenen van eerste hulp in geval van een noodsituatie (Bron: Nationale Raad Zwemveiligheid). Aan deze beroepscompetenties wordt gewerkt aan de hand van een aantal hoofdonderwerpen die in de opleiding terugkomen. Denk allereerst aan natuurkundige principes. Wat is het effect van water op het lichaam? Maar ook jouw rol als zweminstructeur. Waar moet je staan? Hoe bewaak je de veiligheid tijdens jouw les? Hoe ga je om met de kinderen, maar ook met de ouders? Uiteraard wordt er ook stilgestaan bij het aanleren van de vaardigheden en zwemtechnieken. Hoe pak je dit aan en bouw je dit op? Het is een veelzijdig aanbod en daarmee een erg afwisselende opleiding.

Maar met alleen de opleiding ben je er nog niet. Om jouw kwaliteiten als zwemonderwijzer verder te ontwikkelen is het van essentieel belang om zoveel mogelijk uren te maken in de praktijk om ervaring op te doen. Niet alleen met het lesgeven zelf, maar ook met alle randvoorwaarden die erbij komen kijken. Hoe communiceer je met de ouders? Hoe ga je om met niveauverschillen in de les? Hoe integreer je de zwemlesmethodiek van de zwemlesaanbieder waar jij werkt in jouw les? Dergelijke kennis en ervaring kan je alleen opdoen in de praktijk.

Aanbieders

In Nederland kennen we een aantal grote instituten die de opleiding tot Lesgever Zwem ABC faciliteren. Allereerst hebben we de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ). Als opleider kan je jezelf aansluiten bij de NRZ. Zij geven richtlijnen, einddoelen en de onderdelen die je moet afronden voor de opleiding, waarbij je als opleider zelf mag invullen hoe je hiernaar toe werkt. Ook ENVOZ biedt de opleiding tot zwemonderwijzer aan. Verder heb je bij veel sport-gerelateerde MBO-opleidingen de mogelijkheid om de opleiding te volgen in de vorm van keuzevakken.

We zijn erg benieuwd naar wat jij belangrijk vindt bij een zwemonderwijzer. Over welke vaardigheden en kennis moet hij/zij beschikken? En wat zou jij graag terug zien komen in de opleidingen?