De Vrije Slag: ‘Gelukkig hebben we nog nooit de deuren moeten sluiten vanwege te weinig personeel’


De afgelopen jaren kwamen er zo’n 60.000 recreatieve bezoekers naar het zwembad. Maar er is plek voor meer, bedrijfsleider Alex van Hunen ziet het als een uitdaging om te kijken naar de kansen om dit aantal te verhogen. “We zijn blij met onze bezoekers, maar om het draaiende te houden hebben we er eigenlijk zo’n 10.000 meer nodig. En dat kan ook, jaren geleden hadden we rond de 100.000 bezoekers.” De aantallen van voor corona zijn nog niet gehaald, maar Alex merkt dat er weer meer pieken zijn. “Tijdens en na de coronapandemie was het bezoek veel gematigder, maar we merken dat dit verandert. Wanneer het mooi weer is, stroomt het ineens weer vol en hebben we zo’n 3.500 mensen binnen.” 

Meer bezoekers


De Vrije Slag is niet alleen een plek voor recreatief zwemmen, naast baantjeszwemmen en schoolzwemmen wordt ook steeds meer water verhuurd aan verenigingen en zelfs aan de nationale dames waterpoloploeg. “We zijn hier heel blij mee, maar deze groei in sportactiviteiten brengt wel een uitdaging met zich mee. Het is zoeken naar een mooie balans, de sportieve activiteiten mogen niet ten koste gaan van het recreatieve karakter van het zwembad.” Maar door de stijgende energiekosten en oplopende inflatie zijn extra inkomsten ook meer dan welkom. Daarom is besloten het buitenbad de hele maand september open te houden. “We zijn benieuwd of we zo ook veel meer bezoekers trekken. Maar gezien de afgelopen nazomers geloven wij zeker dat het potentie heeft.” Tevens wordt gekeken naar interessante initiatieven zoals het organiseren van kampen of evenementen. “We hebben met een hele grote ligweide genoeg ruimte hiervoor. We doen dit nu ook al, maar we willen het straks ook buiten het seizoen laten plaatsvinden.” Daarnaast staat de komende jaren een grootschalige renovatie op de planning. “We verwachten dat ook deze upgrade gaat zorgen voor extra bezoekers.” Het gaat hierbij niet specifiek om duurzame oplossingen, want op dat gebied is al het een en ander gerealiseerd. “Natuurlijk kan het altijd beter, maar we hebben al warmtepompen, zonnepanelen en zonnecollectoren. We kijken wel constant naar manieren om duurzamer te worden, maar dat brengt ook kosten met zich mee.”


Veiligheid

Hoewel in de branche de personele invulling nog wel eens een uitdaging is, heeft Alex hier nog nooit problemen mee gehad. “We hebben een vaste kern waarmee we het dagelijkse rooster kunnen vullen. Afhankelijk van de weersomstandigheden hebben we een flexibele schil die we bij mooi weer kunnen inschakelen. Zo’n dag of vier van tevoren kijken we of extra personeelsinzet nodig is. Op deze manier hebben we voldoende flexibiliteit om in te spelen op de verwachte drukte. Gelukkig hebben we nog nooit de deuren moeten sluiten vanwege te weinig personeel.” Het personeel is ook verantwoordelijk voor de veiligheid, er lopen geen beveiligers rond. Er was wel sprake van overlast, maar Alex merkt op dat na het installeren van de camera’s dit sterk is verminderd. “Vroeger hadden we soms wel twintig uitzettingen per jaar, dit jaar was dat er maar één. Dit komt waarschijnlijk door de camera’s, dat werkt preventief. Daarnaast hanteren we een strak protocol. We bepalen duidelijk wanneer we de politie inschakelen en wanneer niet, wat bijvoorbeeld kan afhangen van of het een groep is of niet. Bewust hebben we ervoor gekozen om geen beveiligers in te huren. Dat werkt averechts, zo was ook het advies van de politie, het geeft juist een gevoel van onveiligheid. Wel zijn er duidelijke afspraken gemaakt met de politie dat zij snel aanwezig kunnen zijn en tevens zijn er noodknoppen op het terrein waarmee de politie direct kan worden gealarmeerd.”

Alex kijkt ook na dit seizoen weer met vertrouwen naar de toekomst. “Met nieuwe initiatieven en de geplande renovatie staat het zwembad aan het begin van een nieuwe fase.” De verwachting is dat deze veranderingen nog meer bezoekers zullen aantrekken, waardoor De Vrije Slag een geliefde ontmoetingsplek blijft voor Bennekom en omgeving. En waar zowel sporters als recreanten binnen en buiten het zwemseizoen volop van kunnen genieten. 

Eerst vooruitkijken, dan erin duiken 

Eerlijke vragen: hoe ga jij 2025 in met jouw zwembad en jouw medewerkers? Is je team het hele jaar op orde of kun je nog wat finetunen met scholing en training?  

Dit zijn de weken van vooruit kijken, je bedrijfsstrategie voor het nieuwe seizoen bepalen en doordenken welke impact jouw keuzes gaan hebben. ZwemNetwerk spart graag met jou over de impact van je keuzes en vanuit de praktijk kunnen we je adviseren over ontwikkeling, organisatie en ondersteuning. Klinkt dat goed? Maak een afspraak  https://zwemnetwerk.nl/contact/   

Deel deze pagina

Neem contact met ons op

ZwemNetwerk organiseert, adviseert, traint, ontwikkelt, ondersteunt en detacheert. Zo brengen we zwembadkwaliteit, zwemveiligheid, zwemonderwijs, zwembadpersoneel én jouw zwembad samen op een hoger niveau van kwaliteit en veiligheid.